Welkom bij DutchPainter

Welkom op mijn website DutchPainter, een website boordevol creativiteit. Je vindt hier talloze handleidingen in woord en beeld over diverse onderwerpen. Op deze pagina zie je slechts een selectie. Maak een keuze uit het menu links voor meer artikelen over je favoriete onderwerp.
Het onderwerp, lampionbloemenHoewel ik al wel de nodige theoretische kennis heb van olieverf, heb ik er nog maar 2 keer eerder mee gewerkt. Het wordt dus tijd voor een project in olieverf. Ik heb een aantal gedroogde lampionbloemen. Hiervan maak ik een compositie, die gefotografeerd wordt. De foto kan ik meenemen als ik ergens anders schilder, en mocht iemand per ongeluk de compositie veranderen, dan heb ik de foto als referentie.
Eerste dunne laag verfDe lampionnen worden op een doek van 40 x 50 geschetst met potlood. Als de schets naar tevredenheid is worden de potloodlijnen met kneedgum zo dun mogelijk gemaakt. Je kunt ze ook overtrekken met dunne verf of bijvoorbeeld sepiapotlood, en de potlood lijnen vervolgens weggummen. Je kunt lijnen van grafietpotlood beter niet op je doek of papier laten staan. Deze lossen op in de verf en geven smoezelige vlekken. Het doek wordt met een combinatie van Napelsgeel (Amsterdam), Oker (Amsterdam) en Titaanwit (Amsterdam) geschilderd. Het midden wordt bijna wit gelaten. Daar valt het licht op. Hierbij worden de lampionnen uitgespaard.

Vervolgens wordt een eerste laag voor de lampionnen opgezet. Voor de twee rode lampionnen wordt voornamelijk Azo-rood-deep (Amsterdam), Cadmium-orange (van Gogh), Azo-geel-donker (Amsterdam) en Napelsgeel gebruikt. De bruinere lampionnen worden voornamelijk met Okergeel, Gebrande-omber (Amsterdam) en Napelsgeel. Opgezet. Er worden nog geen details aangebracht. Als medium wordt op dit moment alleen nog maar terpentijn (geen terpentine) of Sansodor gebruikt.
Schaduw onder de bloemen aanbrengenIn de volgende fase worden er schaduwen onder de lampionnen aangebracht met een combinatie van Permanent-Violet-medium (Rembrandt), en Ultramarijn-donker (Rembrandt), gecombineerd met Gebrande-omber. Ook de randen van het werk worden iets donkerder gemaakt met sterk verdunde verf. Als medium wordt een half om half mengsel van terpentijn en lijnolie gebruikt.
Een voor een uitwerkenNou worden de lampionnen verder uitgewerkt. Hiervoor worden dezelfde kleuren gebruikt als in de vorige fase. De twee rode bloemen en de bruinige bloem linksboven zijn hier al een heel eind uitgewerkt. Je ziet duidelijk verschil met de twee wat lichtbruine die nog niet uitgewerkt zijn. Er worden nou wel details aangebracht.
Nog 1 te gaanDe schaduwen zijn erg belangrijk om de lampionnen bol te laten lijken. De steeltjes worden nog niet geschilderd. Werk de lampionnen een voor een uit en werk als je rechtshandig bent van links naar rechts en als je linkshandig bent van recht naar links, zodat je je eigen werk niet per ongeluk weer beschadigd. Een schilderstok is nou heel erg handig. Je kunt deze met een hand vasthouden, en met de hand waarmee je schildert kun je hier op steunen als je details gaat weergeven.
De bloemen zijn bijna afHier zijn alle bloemen uitgewerkt maar er zijn nog geen steeltjes geschilderd. Je ziet duidelijk het verschil in ruimtelijkheid met de volgende fase waar de steeltjes wel geschilderd zijn.
Het werkstuk is afIn de laatste fase wordt er nog heel licht een houtnerf aangebracht. Dit gebeurt weer met sterk verdunde Gebrande-omber en Okergeel. Ook de schaduw onder de lampionnen wordt verder uitgewerkt. Dit doen gebeurd weer met een combinatie van Permanent-Violet-medium, en Ultramarijn-donker, gecombineerd met Gebrande-omber. Als laatste worden de steeltjes geschilderd, en natuurlijk de schaduw die de steeltjes op het hout maken. De steeltjes worden met een combinatie van de kleuren die ook in de lampionnen worden gebruikt geschilderd. De schaduw weer met dezelfde kleurcombinatie als de andere schaduwen.