Welkom bij To be defined

Welkom op mijn website To be defined, een website boordevol creativiteit. Je vindt hier talloze handleidingen in woord en beeld over diverse onderwerpen. Op deze pagina zie je slechts een selectie. Maak een keuze uit het menu links voor meer artikelen over je favoriete onderwerp.
VoorbeeldplaatjeIk wil een groot schilderij maken van zonnebloemen. Ik gebruik hiervoor de foto uit het fotoalbum.. zonnebloemen. Ik heb hiervoor een doek van 60 bij 90 cm uitgekozen. Hoewel ik wil dat het een olieverf schilderij wordt, ga ik de onderschildering met acrylverf maken.

Gele onderlaagEerst ga ik het hele doek een lichtgele kleur geven van gesso vermengd met lemon yellow. Het witte doek vind ik niet plezierig om op te beginnen, en bovendien kan ik met geel als achtergrond beter zien hoe de andere kleuren straks uitkomen. Als ik het hele doek gekleurd heb ga ik de foto met behulp van een raster overnemen. Omdat de foto, die ik heb uitgeprint, en het doek qua formaat niet helemaal met elkaar overeen komen, is dat een klein beetje een gepuzzel.
Schets met stift natrekkenAls ik alles met potlood heb nagetekend en ik ben tevreden over de schets, trek ik alle lijnen na met een gele stift. Potlood kan vieze en grauwe vlekken veroorzaken in de verf, en als ik alles met stift heb overgetrokken gum ik alle potloodlijnen, inclusief het raster weg.
De eerste kleuren aanbrengenNou ga ik een begin maken met de onderschildering. Ik ga de delen inkleuren met acrylverf. Ik breng daarbij nog geen detail aan, maar maak wel duidelijk wat blad, bloem of achtergrond is, door deze alvast in de goede kleur te verven. Voor de achtergrond gebruik ik zinkwit met wat dioxazine purple. Ik houd me niet precies aan de foto, dat zie je wel. Ik pas het gedeeltelijk aan mijn eigen wensen aan.
Veel sapgroen voor de bladerenVoor de bladeren gebruik is sapgroen, met voor de lichtere delen wat zinkwit erdoor. Het geel van de bloemen doe ik niet, dat heb ik eigenlijk al gedaan toen ik het hele doek geel schilderde.
Het hart van de bloemenNa de bladeren begin ik met het hart van de bloemen. Eigenlijk zijn dit twee cirkels over elkaar. De kleinste in het midden is iets lichter van kleur. Ik ga dat verschil ook in de onderschildering aangeven. Ik gebruik hiervoor burnt umber en mars black. Met olieverf moet ik netjes van achteren naar voren werken, maar ik doe nu kleur voor kleur.
Achtergrond donkerderAls de acryllaag af is, volgt de volgende fase beginnen, met olieverf. Ik moet nou rekening houden met vet over mager, en van achter naar voren werken. Het eerste wat ik dus ga schilderen is de achtergrond. Ik wil deze toch iets donkerder dan de acrylkleur. Ik meng een paars van kraplak donker en phtaloblauw. Hiermee schilder ik de eerder met acrylverf paars geschilderde achtergrond. Deze kleur is een stuk donkerder en dat bevalt me veel beter.


De bladeren op de achtergrondNu ga ik met de bladeren op de achtergrond beginnen. Ik doe de volgende kleuren op mijn palet:
  • Cadmiumgeel licht
  • Sapgroen
  • Dennengroen (van gogh)
  • Indigo (Winsor en Newton)
  • Zink wit,
Met deze kleuren meng ik verschillende varianten groen. Ik gebruik vooral voor de achterkant van de bladeren die wat donsachtige haartjes hebben en daarom erg wit lijken, veel zinkwit in het mengsel. Een paar bladeren die echt over de bloemen heen vallen doe ik pas op het laatst. Ik probeer zoveel mogelijk van achter naar voren te werken.
De harten van de bloemen in olieverfNou zijn de bruine harten van de bloemen aan de beurt, het middengedeelte. Ik doe wat omber naturel, gebrande omber en zwart op mijn palet. Hiermee schilder ik de binnenste gedeelte van het hart. De buitenste iets lichtere rand komt later. Ik begin ook al met de bloemen zelf.
De bloemen in warmgele tintenVoor de bloemen zelf gebruik ik mengsels van de volgende kleuren:
  • Azo yellow lemon (half opaak)
  • Cadmiumgeel licht (opaak)
  • Azogeel donker (half opaak)
  • Gele oker (opaak)
  • Cadmium orange (opaak)
  • Vermiljoen (half opaak)
  • Zink wit (half opaak)
  • Titanium wit (opaak)
Ik probeer netjes van achteren naar voren te werken. In deze fase maak ik de olieverf lekker smeerbaar met een mengsel van half liquin/ half sansodor. Je kunt de liquin vervangen door lijnolie, en de sansodor door terpentijn. Ik ben hier niet met alleen sansodor of terpentijn begonnen, omdat ik al een onderlaag van acryl heb. Ik wil eigenlijk niet meer dan 2 lagen olieverf gebruiken.
De eerste laag goed laten drogenIk werk het hele schilderij af. De voor de iets lichtere bruin rand van het hart van de bloemen, gebruik ik een mengsel van dezelfde kleuren als het donkere hart, aangevuld met Engels rood. ALs ik klaar ben met deze eerste laag olie, laat ik het schilderij goed drogen. Dat duurt zeker wel een week of 3.
Detail bloemenhartAls ik alle bloemen heb ingekleurd ga ik met de laatste fase beginnen. Ik ga nu meer detail aanbrengen. Ik gebruik hier nog steeds dezelfde kleuren geel voor. Ook de harten van de bloemen worden nu meer uitgewerkt. Ik gebruik nu een iets vetter medium bij mijn verf. Ongeveer 1 deel terpentijn of sansodor op 2 delen liquin of lijnolie. Deze laag zal dus langer moeten drogen. Voor het aanbrengen van de details in de bloemharten gebruik ik een klein kwastje, nr 1.
Het werkstuk is afAls ik tevreden ben over het werk signeer ik het tenslotte. Nu moet het nog zeker een aantal maanden drogen voor ik het schilderij kan lakken.


Yetta